Status Facebook, Hina Azan Seruan Solat

Masih ada lagi tindakan provokasi yang dilaungkan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab ke atas umat Islam dengan pelbagai cara demi untuk mewujudkan sentimen kebencian ke atas agama suci itu.

Di laman Facebook, umat Islam yang marah telah menyebarkan status seorang wanita yang ingin mencari ketenangan di dalam hutan ekoran di luar banyak sangat kedengaran suara orang Melayu panggil Tuhan.




Dalam maksud yang ingin disampaikan, si wanita  ini berasa rimas mendengar suara azan yang dikatakan dia sebagai suara orang Melayu memanggil Tuhan.

Betapa kurang ajarnya dia, sudahlah tidak tahu kenapa perlunya azan dan fungsinya dia ikut sedap otak dan tangan menaip status di Facebook ikut sesuka hatinya.

“Perlukan rehat di dalam suasana yang tenang, dalam hutan lagi bagus.. Dekat luar bunyi bising melayu panggil tuhan.

“Setiap kali perlu bersembahyang haru panggil tuhan? terlalu bising, tolong diamlah,” kata wanita itu.

Ikutkan hati, nak je penulis tayangkan identiti wanita ini bagaimanapun ada kemungkinan ini bukan status miliknya atau akaun palsu menggunakan nama dan wajah orang lain.

Bagaimanapun, pihak yang melakukan tindakan ini memang tidak patut dan pihak berkuasa perlu mengambil tindakan menyiasat perkara ini.

Azan ialah untuk memanggil orang Islam untuk ke masjid bersolat dan juga memaklumkan bahawa ia sudah masuknya waktu solat dalam lima waktu solat umat Islam sehari semalam.

Azan itu bukannya suara orang Melayu panggil tuhan. 

Sumber www.siakapkeli.com

33 Responses to "Status Facebook, Hina Azan Seruan Solat"

  1. minta indetiti pempuan nie..

    ReplyDelete
  2. yg korang g tutup die pnye fb id tu buat ape

    ReplyDelete
  3. Simpan sikit bodoh tu utk anak lu.....sial punya org..melayu tak kacau lu org.......

    ReplyDelete
  4. Mintak kawan2 post identiti bgi jelas sikit

    ReplyDelete
  5. ini namanya tidak ingat asal-usul atau buta sejarah..Minta kerajaan Malaysia hantar pulang bangsa-bangsa ni ke negara asal mereka..Mereka dulu pun pendatang tanpa izin yang dibawa oleh British untuk bekerja di Tanah Melayu (diulangi Tanah Melayu okkay)..bukan Tanah Cina. Sekian, terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hantar pulang bangsa bangsa ini? negara asal? pendatang tanpa izin?

      eh please la..who the fuck are you to kick us out from the country.. eh.. sohai.. u think british will give we all independence if our first prime minister just bring malay to England? u really think that without chinese and indian, malaysia can grow? but one thing i can be pretty sure, a malaysia without malay will definately grow.

      Delete
    2. TANAH MELAYA.. MELAYU PUNYA .. HAK MELAYU..so u guys shud b grateful dapat tinggal di Malaysia.. AGAMA ISLAM so kna ikut rentak islam ler... Better lambat maju tapi BERKAT dan aman.. But I guess u dunno anything abt BERKAT is it not??

      Delete
    3. der der der... melayu punya? hak melayu? come on bro. Islam ajar mcm ni ke?? tak kan? dunia ni sementara jer ...apa main hak hak ni. you guys go get your facts then come and shoot us.. jgn main lepas jer ni melayu punya india pnya cina punya ,,, we all have the right to live in malaysia

      Delete
    4. Mr Cheese:
      betul la...kaum cina & india datang tanah melayu sbg pekerja buruh, dalam buku sejarah pun sudah tulis..
      who said we cannot grow without chinese and indian..wanna give it a try?

      Delete
    5. bersatu teguh.. bercerai roboh.. melayu sgt bertolak ansur dulu.. inilah jadinya.. kita blh berkogsi negara kalau ada tolak ansur drpd org laen.. jgn hina agama Islam.. Islam bukan hak melayu.. Islam hak org Islam.. bukan semua melayu Islam dan bukan semua Islam itu melayu.. peace to malaysian!

      Delete
    6. # fakta sejarah:sebelum kejatuhan melaka di tangan portugal dlu dikenali sebagai tanah melayu...selepas portugal kalah ngn british,british pula menakluk tanah melayu....tipu daya british telah menyebabkan tanah melayu dijajah oleh british...british menjajah kerana mahu amik bijih timah dan sebagainya....bagi mempercepatkan kerja mereka,mereka telah membawa masok kaum ' cina ' bagi bekerja dilombong bijih timah...kaum' melayu ' pula ditempatkan di kampung bagi dijadikan petani...kaum ' India ' pula dijadikan pekerja ladang getah....british melakukan semua ni kerana katanya tanah melayu tidak maju dan mereka bertanggungjawab memajukan dan mentamadunkan tanah melayu..tp hakikatnya sejak zaman parameswara lg tanah melayu sbnarnya sudah maju dan bertamadun...antara negeri yg membawa kemajuan dan bertamadun sebanarnya adalah melaka,n.sembilan dan johor...klo masih ngat sultan johor lha orang pertama yg pergi ke luar negara bg melihat bagaimana cara pentadbiran di luar negara....and the most thing should be everyone knows that orang melayu yg bermati matian mahu kemerdekaan dan mahu bebas dr dijajah...anatara tokoh sanggup mati sampai orang kuat british mati adalah DATO' MAHARAJA LELA dan pengikutnya.....selain itu ramai lg...dlam sejarah ada kew orang cina dan india bermati matian mendapoatkan kemerdekaan..?????xde kan...malah mereka membuat porak peranda di negara kami....so,skang siapa punya tanah skang ha....ko orang menumpang sahaja...klo kami x berbaik ngn ko orang,sdah pasti british x melepaskan tanah melayu dan klo itu terjadi mungkin kini kita sama seperti mereka di GAZA..!!!!!...so,JNGN JD PUKIMAK LAH KAN...!!! JNGN SAMPAI KAMI RACIST SAMA KAUM LAIN DAN JNGN JD NEGARA INI MENJADI SEPERTI DI AFRICA DLU.....DIMANA ADA PERBEZAAN ANTARA ORANG KULIT PUTIH DAN HITAM...for non-muslims you should be thankful to our muslims because give you place to live in peace...kami x pernah mengganggu klo ko orang hendak ' besembahyang '...tp kenapa ko orang bila kami AZAN ko orang nk buat status itu ini.....# kami anak melayu islam dan # kami budak suka fakta sejarah...don't play fool with fact of history TANAH MELAYU...

      Delete
  6. yg menyibuk blurr kan gmbr tu knp ?!

    ReplyDelete
  7. kata-kata hina dari seorang non-muslim yang jahil, sedikitpun tak menjejasan kemuliaan Islam. Sebaliknya, perkataan dan akhlak buruk seorang muslim memburukkan imej Islam. Seolah-olah benar teori bahawa muslim = terrorist

    ReplyDelete
  8. Kalau non-muslim tanya "Kenapa setiap kali nak sembahyang kena panggil Tuhan?"
    Tak perlu marah-marah, jawab saja "Itu bukan panggil Tuhan, tapi panggil manusia untuk menyembah Tuhan. Antaranya di sebut marilah bersembahyang dan marilah menuju kejayaan. Tuhan tak perlu dipanggil, Dia sentiasa melihat dan mendengar"
    Dan.. jangan lupa senyum ketika menjawab :)

    Sebelum marah, tanya dulu diri - sudahkah aku berdakwah kepada dia?

    ReplyDelete
  9. Azan adalah seruan untuk pergi solat xkira bangsa melayu ke cina ke india ke, atau yg lain2 asalkan dia muslim. sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul....anak sape yg pandai ni...hi..hi..
      orang islam di malaysia ni khusus nya ada pelbagai bangsa..
      mngkin prmpuan yg ckp azan bising tu memang orang UTAN kot pasai tu suka lepak kt HUTAN...

      Delete
  10. Cine y xtau apa2x..bodo tu..sebenarnya azan tu bkn nk pggil tuhan tp panggil manusia pergi smbahyang..tp bangsa cina kene panggil tuhan..tuhan korang ada kt mana? Kene panggil baru datang ke hah?tuhan orang islam tak kena panggil pun..sebab Tuhan kami sentiasa melihat dan ada tanpa di panggil pun..

    ReplyDelete
  11. Kalau orang
    cina nak rasa peace, bungkus baju lah pergi duduk kat pulau & duduk dgn jin setan sana..

    ReplyDelete
  12. Time diorg mati lagi bisingg...pukul gong bagaiii..admin..apsal tutup muka n nama dia..?..kalo tak blh kita islamkan dia..,hihi.,ada jgk mnusia mcm ni..xsdar mnumpang..gi blik china lah..

    ReplyDelete
  13. Kalau admin iklas tak payah blur2 kan wajah dan identiti fb. ....iklas lah oii

    ReplyDelete
  14. Macam mana nak buat, biarlah manusia ni dgn pemikiran tertutup die..die nak duduk hutan elok lah tu.. bak kata officemate saya (die bangsa cina ye) "You cannot accept, you go stay at jungle"..sesuailah die dok kat sana..agama kita bpesan kita kena hormat agama lain, kalau org agama lain taknak hormat kite, kite redha.. segelintir je macam ni..and kebiasaannye mereka bergaul dgn org yg pemikiran mcm tu jugak..

    ReplyDelete
  15. Islam itu agama ia bukan bangsa. Jgn cepat sgt melenting...bangsa pon xmencermin kan perangai sebenar..diri sendiri yg selalu menunjukkan kebodohan dan provokasi yg melampau. Bumi ini milik Allah sesiapa saja bole duduk dimana2...xde hak kekal dlm dunia ni..ini nikmat yg diberi percuma dan pinjaman .semua org pasti akan mati...so think positif .kuat kan semangat kekal kan perpaduan hormat semua individu..islam agama yg suci.. manusia yg perlu suci kan diri dan hati supaya kekal harmoni.. manusia adalah semua yg begelar manusia di muka bumi ini ..bukan bangsa dan agama. .maapkan saya kalau ade yg kurang senang..kerana saya manusia biasa yg xlari dr kesalahan diri sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETUJU.....komen yg membuatkn hati sy trharu dan brsyukur masih ada org yg mcm ni....sm mcm pesan mak saya...HATI YG BAIK DAN TERBUKA.....

      Delete
  16. hate. :-( hormat sikit.tanggung la sendiri azab di hari akhirat nanti.semoga Allah menberi hidayah kepada manusia tu.pi la duk dalam hutan.dok kesoh lasong.hate......

    ReplyDelete
  17. sabar itu separuh dri iman

    ReplyDelete
  18. Disebabkan seorang non muslim ini buat hal, kita mencaci mencela keseluruhannya. Ada yang bercakap terus tentang sejarah.

    Bersabar. Orang nilai pemikiran kita.

    ReplyDelete
  19. Aku tidak hairan jika orang bukan muslim yang jahil menghina Islam, kerana masih ramai orang bukan Islam yang tahu Islam itu agama yang baik. Hidayah yang belum diterima.

    Adakah kita sudah menjalankan tanggungjawab dakwah kepada mereka? Tepuk diri masing-masing.

    ReplyDelete
  20. X yah byk bunyi... ambik status tuh p report je.. habih cita.. kau maki aku..aku maki kau.. dpt apa? Mslah x slesai jgk.. dpt pnat je.. wat malu Malaysia je..

    ReplyDelete
  21. Tkyah gdoh2 laa..kate 1 malaysia..

    ReplyDelete
  22. Kamon la kengkawan melayu...ni bukan masalah kaum...ni masalah x paham agama org lain...as a muslim aku pun marah tp rational la sikit....dah berpuluh tahun merdeka tp still racist...still got "ko melayu,ko cina, ko india". Btw Mr Cheese, i think u a bit cross the line, we need each other so dun simply say u dont need malay people to run the country and for so call ultras malay ni...aku pun melayu derr tp aku x la sampai nk suruh hantar balik kawan2 kita...melayu ni mmg asal sini ke? Check balik sejarah dr segala pembacaan tanpa prejudis. Peace no war...save Palestine !!!

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.